ترانزیستور چیست و کاربرد آن

ترانزیستور

ترانزیستور چیست؟

ترانزیستور (transistor) قطعه ی الکترونیکی است که از  قطعات اکتیو سه‌سری هستند و از مواد نیمه‌هادی مختلف ساخته شده‌اند و برای تقویت یا قطع و وصل سیگنال‌ها (سوئیچینگ ) در مدار به کار می‌رود. 

دو نوع  ترانزیستور وجود دارد: «تزانزیستور پیوندی دوقطبی» (Bipolar Junction Transistor) یا BJT و «ترانزیستور اثر میدان» (Field-Effect Transistor) یا FET. ترانزیستور BJT خود دو نوع دارد: NPN و PNP.

نماد ترانزیستور NPN و PNP

ترانزیستور سه پایه دارد. در ترانزیستور BJT، این پایه‌ها «کلکتور» (Collector)، «بیس» (Base) و «امیتر» (Emitter) نام دارند و آن‌ها را به ترتیب با سه حرف B ،C و E نشان می‌دهند.

ترانزیستور

تفاوت نمادهای این دو ترانزیستور، جهت پیکان روی امیتر آن‌ها است. پیکان روی امیتر ترانزیستور NPN به سمت بیرون و جهت پیکان روی امیتر ترانزیستور PNP به سمت داخل ترانزیستور است.

ترانزیستور از چه چیزی ساخته شده ؟!

ترانزیستورها از نیمه‌رسانا ( ماده‌ای هستند که رسانا خالص (مانند سیم مسی) نیستند، از طرفی عایق (مانند هوا) هم نیستند،رسانایی (اجازه به برقراری جریان الکترون) یک نیمه‌رسانا به متغیرهایی مانند دما یا وجود الکترون‌های کمتر و بیشتر بستگی دارد.) ساخته شده‌اند و براساس ویژگی‌های آن‌ها کار می‌کنند.

کاربرد ترانزیستور در مدار

ترانزیستور هم در مدارهای الکترونیک آنالوگ و هم در  دیجیتال کاربردهای دارد. در مدار آنالوگ، از ترانزیستور می‌توان به عنوان تقویت‌کننده یا تثبیت کننده ولتاژ (رگولاتور) و … استفاده کرد. در مدار دیجیتال از ترانزیستور می توان در دو ناحیه قطع و اشباع استفاده کرد که می‌توان از این حالت ترانزیستور در پیاده‌سازی مدار منطقی، حافظه و سوئیچ (وسیله قطع و وصل جریان) استفاده کرد.

 

RoboKarena

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *